طرز-تهیه-کود-ورمی-کمپوست

إنتاج السماد الدودي في المنزل

ورمی کمپوست یکی از غنی ترین کودهای طبیعی و یک اصلاح کننده قوی خاک از لحاظ بالا بردن ظرفیت نگهداری آب است. بافتی نرم و ظریف و بویی ملایم مانند عطر خاک دارد و با همه این محاسن در خانه قابل تولید است. ورمی کمپوست خاک را غنی سازی میکند و باعث جذب بیشتر سایر مواد مغذی مورد نیاز گیاه برای رشد موفقیت آمیز میشود. همچنین ورمی کمپوست خاک را سبک میکند و به عنوان یک کود طبیعی استفاده میشود. کود ورمی کمپوست از طریق استفاده ی مجدد از ضایعات ارگانیک و طبیعی که به همراه کرمهای خاکی، تبدیل به کودهای طبیعی شده اند، بدست میآید.

مراحل تهیه ورمی کمپوست:

در روزهای مختلف زباله های خانگی یا همان مواد سبز را داخل جعبه بریزید. توجه داشته باشید از ریختن مواد لبنی، گوشتی و سسها به داخل جعبه خودداری کنید چون سیستم گوارشی کرمهای خاکی توانایی تجزیه این مواد را ندارد.

روی هر لایه از زباله ها، لایه ای در حدود  ۱۰تا  ۱۵سانتیمتر خاک حاصل خیز یا برگهای خشک و پوسیده گیاهان را بریزید. شما میتوانید این برگها را از باغچه یا پارک اطراف محل زندگی خود جمعآوری کنید. اضافه نمودن برگهای درختان سوزنی برگ به اسیدی شدن کود شما کمک کرده و در افزایش حاصلخیزی آن موثر است.

توجه داشته باشید هرچه قطعات پسماند زبالههای خود را در اندازه کوچکتر به داخل جعبه بریزید تبدیل آن به کود مدت زمان کمتری طول خواهد کشید.

درب ظرف را ببندید و منتظر تولید ورمی کمپوست باشید. پس از حدود دو هفته توده را به مدت چند ثانیه بهم زده و در صورت نیاز به آن با آبپاش آب اضافه کنید.

بعد از گذشت تقریبا سی روز نصف بیشتر زباله ها به ورمی کمپوست تبدیل شدهاند و کرمها هم به صورت کامل مستقر و با محیط سازگار شدهاند.

برای جمعآوری ورمی کمپوست تولید شده، زباله ها را به اطراف جعبه کنار زده و صبر کنید تا کرمهای خاکی به سمت آنها بروند. سپس با بیلچه کود تولید شده را جمعآوری کنید.

یک دیدگاه بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. فیلدهای الزامی با * نشان گذاری شده اند